loading...

گل و گیاه

نوع دوم baby boomer بوده که جایزه اعتلا را دریافت نموده است. غنچه های صورتی و کوچک آن ها روی ساقه های بزرگ روییده که همین امر آن ها را برای بریدن مناسب می نماید. آن ها دارای بوی ملایمی بوده

صدفی بازدید : 59 شنبه 13 مهر 1398 نظرات (0)

نوع دوم baby boomer بوده که جایزه اعتلا را دریافت نموده است. غنچه های صورتی و کوچک آن ها روی ساقه های بزرگ روییده که همین امر آن ها را برای بریدن مناسب می نماید. آن ها دارای بوی ملایمی بوده و درطول فصل برای بوته های ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتری گل دهی می نمایند.

تمامی گل های رز مینیاتوری دارای عملکرد مطلوبی در مرزها یا رشد گوشه ها می باشند. زیبایی آن ها به عنوان یک گونه گیاهی در محفظه بیشتر شده جایی که به شکل دقیق مورد مشاهده و تحسین مخاطبان قرار می گیرند.

انوع رزهای مینیاتوری

بالارونده 

رزهای مینیاتوری از رشد عمودی رو به بالا برخوردار بوده که  می توان آن ها را برای رشد نسبت به سطح پشتیبان سازگار نمود. تنها عیب این نوع رز کوچک بودن گل ها می باشد. گل رز برنده جایزه تحت عنوان jeanne lajoie به هیچ وجه مینیاتوری تلقی نشده چرا که ارتفاع آن از 7 فوت نیز فراتر می رود. نژاد "دانه برف " رزی با گل های سفید دائمی بوده که طول ساقه آن بین 7 -12 فوت امتداد می یابد.

دنبال کننده

این رزهای مینیاتوری دارای رشد آبشاری بوده که آن ها را به گزینه عالی برای سبد گل یا رشد روی دیوار تبدیل می نماید. سکویای طلایی دارای گل های زرد با بوی دو برابر بوده که در تمام طول سال تکرار می شوند. یخ سبز یک گیاه مقاوم بوده که غنچه های آن به عنوان جوانه زردآلو شروع به کار کرده و سپس با بازگشایی به گل های سفید دوبرابری تبدیل شده و در نهایت به رنگ سبز روشن تبدیل می شوند.

رز مینیاتوری میکرو 

این رزهای مینیاتوری کوچک ترین گونه محسوب می شوند. ارتفاع آن ها تنها ۳ تا ۵ سانتیمتر بوده و غنچه هایش از این هم ریزتر می باشند.

نژاد بامبینو

دارای غنچه های زیبای نارنجی رنگ بوده که در گیاه ۱۰ تا ۲۰ سانتی تولید می شوند. رنگین کمان چاسین دارای گل های زرد رنگ بوده که گوشه های آن در بوته های ۲۵ ات ۴۰ سانتیمتری به قرمز متمایل می شوند.

مینی فلورا

یکی از انوع گل رز طبقه بندی شده توسط انجمن رز آمریکا بوده که اندازه بوته و غنچه  آن ها اندکی بزرگتر از رزهای مینیاتوری می باشد. میانگین اندازه این گیاه تا نزدیک یک متر می باشد.

معطر شب

دارای گل های معطری به رنگ بنفش کم رنگ بوده که در گیاه به ارتفاع ۲ یا ۳ متر ایجاد می شوند. گل آسیب خوابیده دارای غنچه های بنفش - قرمز در گیاهی به طول ۴۵ تا ۵۰ سانتیمیتر می باشد.

کاشت رزهای مینیاتوری

کاشت و نگهداری از رزهای مینیاتوری مشابه رزهای عادی می باشد

گودالی به عمق گلدان رز حفر نمایید و پهنای آن را یک فوت عریض تر در نظر بگیرید. به آرامی گل را از گلدان برداشته و ریشه های آن را رها نمایید. در صورتی که گیاه کاملاً داخل گلدان پایدار شده با چاقویی تیز ریشه های اضافی را بریده و مجدداً برای آزادسازی ریشه تلاش نمایید. در صورت نیاز کودهای ارگانیک را به خاک اضافه نمایید. رز را در مرکز گودال قرار داده بگونه ای که ریشه ها در اطراف آن پراکنده شوند. گودال را پُر کرده و به آرامی خاک را فشرده نمایید. آبیاری گیاه را به شکل مداوم انجام داده و سپس یک لایه کود گیاهی اعمال نمایید. در صورتی که گل رز صرفاً یک ریشه خالی و بدون شاخ و برگ بوده از دستورالعمل های بهینه ارائه شده توسط انجمن رز آمریکا تبعیت نمایید.

نکته :

اکثر رزهای مینیاتوری فاقد جوانه یا قلمه می باشند. از این منظر باغبان های حاضر در نواحی سردسیر نیازی به نگرانی راجع به پوشش یا دادن کودگیاهی به قلمه نداشته ، باغبان های نواحی گرمسیر نیز از عدم اتلاف منابع غذایی خاک از جانب ساقه های زیرزمینی اطمینان خواهند داشت.

مراقبت از رزهای مینیاتوری

تغذیه 

رزها نیازمند مواد غذایی قابل ملاحظه ای بوده و از آنجایی که رزهای مینیاتوری در تمامی فصول غنچه دهی داشته لذا حفظ حاصل خیزی خاک در تمامی فصول ضروری می باشد. تمامی فرآورده های تقویتی موجود در بازار مطابق دستورالعمل سازنده مورد استفاده قرار می گیرند. به منظور حفظ سلامت گیاهان :

  • کوددهی در شروع برگ دهی گیاه ضروری می باشد
  • کوددهی پس از هر مرحله از رشد چشمگیر غنچه ها ضروری بوده
  • کوددهی را ۶ تا ۸ هفته قبل از نخستین مرحله یخبندان متوقف کرده چرا که هرگونه رشد اضافی بدلیل سرما نابود می شود.

آب دادن 

میزان آب مورد نیاز به جنس خاک و شرایط جوی بستگی خواهد داشت. بر اساس یک قاعده کلی مصرف حداقل یک اینچ آب در هفته ضروری می باشد. در فصول گرم و خشک آبیاری بیشتر ضروری می باشد. آبیاری با عمق کافی انجام گرفته بگونه ای که خاک تا ارتفاع ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر زیر سطح زمین مرطوب بوده.  در آب و هوای مرطوب از خیس کردن برگ ها اجتناب ورزیده تا از بیماری های قارچی جلوگیری نمایید

زمان و شیوه هرس رزهای مینیاتوری

هرس رزهای مینیاتوری همانند سایر رزها قبل از رویش بیشتر گیاه در اواخر زمستان و اوایل پایین انجام می گیرد. هرس شدید ضروری نمی باشد. در ابتدا شاخه های شکسته یا مرده را هرس نمایید. سپس یک سوم بوته را هرس کرده تا ضمن حفظ شکل آن ، از رشد بیشتر پشتیبانی به عمل آید.

بیماری ها و آفت های رزهای مینیاتوری

متاسفانه رزهای مینیاتوری نیز همانند رزهای عادی از مشکلاتی همچون بیماری ظهور لکه های سیاه روی برگ ها رنج می برند. هرگونه علایم اولیه حملات حشرات (سوسک ژاپنی، تریپز و چافرها ) را رصد نموده و به همان نسبت در جهت درمان آن ها بکوشید.

پرورش رزهای مینیاتوری به عنوان گیاهان خانگی

 

هرچند رزهای مینیاتوری در داخل محفظه نیز عملکرد مطلوبی داشته و به وفور به عنوان گیاهان خانگی رشد کرده اما بسیاری از باغبان ها از عملکرد آن ها در داخل ساختمان ناامید شده اند. رزها نیازمند تابش کامل نور خورشید و رطوبت مطلوب می باشند. فراهم سازی این امکانات در تابستان آسان بوده هرچند با افزایش درجه حرارت رطوبت کاهش یافته و گل ها به سرعت پژمرده می شوند. رزهای مینیاتوری که در محیط بیرون کاشت شده باشند بهترین گزینه برای هدیه دادن محسوب می شوند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 36
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 1,048
  • بازدید کلی : 4,480